Purpose - som en bølge over landet?
Fikk du med deg Purpose-videoen som gikk viralt i forbindelse med Oslo Business Forum sitt arrangement høsten for noen år siden? Kanskje nikket du enig til det vi pratet om, men sannsynligvis humret du - eller kanskje lo du til og med høyt over formen. Den var jo temmelig klønete. For å si det mildt. Men hva var det egentlig som hadde skjedd her og hvorfor er purpose så viktig?
Ok, la oss spole tilbake. Det er alltid lurt å ta sin egen medisin. Vi jobber med toppledergrupper og noe av det vi bidrar med er strategiarbeidet. En viktig del her er å sette gode og høye ambisjoner for det vi vil få til. Det er ikke sikkert at alle ambisjonene blir oppnådd, men vi kommer mye lenger med høye ambisjoner enn om vi ikke har noen.
En vårdag var det vår tur. Vi hadde satt av tid til å jobbe med egen strategi. Og dermed også egne ambisjoner. Underveis ble vi enige om flere ambisjoner der vi virkelig klinte til. En av dem var å gjøre 'purpose' kjent for norske ledere for at de skal vite og forstå hvor viktig og bra det er å definere sitt purpose. Vi tullet litt og sa "skriv ned at purpose skal flomme som en bølge over Norge". Vel, vi hadde ikke helt sett for oss at noen måneder senere skjedde akkurat dette...
Riktignok skjedde det på en måte som vi i vår villeste fantasi ikke hadde tenkt på.
I løpet av noen få dager en september-uke skyldte purpose som en bølge over hele landet gjennom en liten filmsnutt som var laget for å hjelpe gründerne av Oslo Business Forum, Marius og Christoffer. Videoen hadde på en drøy uke nesten 300.000 visninger. Det å gå viralt er nok en drøm for mange, men ikke noe vi hadde tenkt særlig på. Utfordringen nå var at denne videoen gikk viralt, ikke fordi den var så bra - men fordi den var så dårlig.
Uups...
Videoen ble både ledd av og kritisert blant annet for dårlig norsk og bruken av engelske låneord. Kryssklipping resulterte også i temmelig dårlig setningsoppbygging og en merkelig logisk struktur. Folk som kjente oss lurte - med rette - på 'hva har skjedd her. Dette må da være et arbeidsuhell?' Vi som alltid er så utrolig nøye med alt vi gjør. Og de hadde selvsagt rett, her hadde det skjedd mye rart...
Vi hadde ikke planlagt dette. Det ble filmet i all hast, uten manus, en liten time hvor vi var innom kontoret mellom ulike oppdrag i inn- og utland. Marius og Christoffer delte før opptak et lite hjertesukk om hvor vanskelig det er å overføre entusiasme og begeistring for budskapet når man har et filmkamera rettet mot seg. Det var særlig folk i vår generasjon som hadde lett for å bli grepet av både prestasjonsangst og kameraskrekk.
Derfor klinte vi til!
Da vi mottok videoen til godkjenning før publisering sto vi begge opptatte med middagslaging med familien. Fokus var et helt annet sted. Videoen ble kjapt avspilt på mobilen og vi tenkte at her leverte vi i alle fall på energi som de entusiastiske og dyktige gründerne hadde bedt oss om! Vi godkjente snutten og sa 'ok' bare publiser, dere.
Vi har ledd veldig mye over denne opplevelsen, og det er masse morsomt å skrive om det som deretter skjedde. Men det får vi spare til en annen gang, det var en bra påminner om at man skal være forsiktig med hva man ønsker seg! Det gjelder å være presise. At vi fikk en purpose-bølge over Norge er helt sikkert, men det var ikke helt en slik bølge vi hadde tenkt.
Og før jeg går videre - selv om det var alt for mange andre engelske lånord i denne videoen, så brukte vi ordet purpose bevisst. Det gjør vi enda. Årsaken er at det fortsatt ikke finnes noe godt dekkende norsk ord for det purpose står for. Vi kan jo like eller mislike at det kommer engelske låneord inn i språket vårt, men vi opplever nå at purpose er etablert som et begrep i Norge. Mange bedrifter bruker det aktivt og det snakkes og diskuteres om purpose på et saklig nivå.
Det jeg vil frem til, er hvorfor purpose er så viktig. Det var det for noen år siden, men det er enda viktigere i dag. Purpose er et effektivt virkemiddel for å drive på en mer bærekraftig måte. Og da prater vi om bærekraft i et mye større perspektiv enn 'bare' miljø (det er selvsagt også viktig). Dårlig ledelse er for eksempel ikke særlig bærekraftig, det er det heller ikke hvis man har en strategi som ingen forstår eller forholder seg til, eller om det er så dårlig kultur på en arbeidsplass at folk blir syke eller utslitte av å jobbe der. Dette er derfor noe ledere må forholde seg til hvis de skal klare å rekruttere og beholde de kloke hodene de trenger for å få til det de ønsker fremover.
En måte å begynne å jobbe med purpose på handler om å bli bevisst på sitt 'hvorfor'. Det kan vi gjøre både på et individuelt nivå, men også som bedrift. Hvorfor gjør vi det vi gjør ut over det å tjene penger? Hva er vårt bidrag som er mer verdt enn det som måles finansielt? Hva er det vi er stolte av? Hvilken positiv verdi tilfører vi de menneskene og samfunnet som er rundt oss?
Simon Sinek besøkte Oslo for litt siden, han hadde et glimrende innlegg på Nordic Business Forum. Simon Sinek har pratet om purpose i over 10 år og står bak en av verdens mest sette TED-videoer 'Start with WHY - how great leaders inspire action', hvor han prater om viktigheten av å være bevisst HVORFOR vi gjør det vi gjør. Nettopp fordi det gir oss en helt annen energi for å få til det vi vil. Å være bevisst sitt 'hvorfor' handler om å se på det vi gjør i en større sammenheng.
Simon Sinek sier at 'alle' bryr seg om purpose. Imidlertid er det millennials og generasjon z (de født etter 1980 og utover) som i første omgang snakker høyt om det. Det er kanskje ikke så rart at de stiller spørsmål ved hvilket purpose bedriftene de jobber for har, de ser nok lettere enn oss at det er mange negative konsekvenser av et næringsliv som har vært drevet av kvartalsmessige økonomiske mål over alt for lang tid.
Vi må alle sørge for at vi er mer bærekraftige i det vi gjør, men næringslivet har et spesielt ansvar fordi de kan påvirke mye og raskt. Det går også fint an å ta et ansvar utover egen organisasjon. Og det er ingen motsetning i å tjene penger og å ta et samfunnsansvar. Forskning viser at det tvert i mot bidrar til bedre resultater.
Det å ha et artikulert purpose spiller en viktig rolle her. Ledelse for en mer bærekraftig fremtid handler om å se seg selv i et større bilde. Å forstå hvilken rolle vi alle har til å påvirke. Og da er det smart å starte med å finne eller artikulere sitt purpose. Hvorfor gjør vi det vi gjør - ut over det å tjene penger?
Ingen kan redde verden alene, men alle kan bidra til å gjøre verden til et litt bedre sted!
0 kommentarer
Legg igjen en kommentar
Vennligst logg inn for å legge inn en kommentar